Valentijnsloop
Sport

De beste voeding voor vitaminen en mineralen

Vitaminen en mineralen zijn even essentieel voor het leven zoals lucht en water. Ze houden je lichaam niet alleen gezond en functioneel, maar beschermen je ook tegen allerlei ziekten.

Vitaminen en mineralen worden samengevoegd, maar ze zijn heel verschillend. Vitaminen zijn organische stoffen die door planten of dieren worden geproduceerd. Ze worden vaak “essentieel” genoemd omdat ze niet in het lichaam worden gesynthetiseerd (met uitzondering van vitamine D) en daarom uit de voeding moeten komen. Mineralen zijn anorganische elementen die afkomstig zijn uit rotsen, aarde of water. Je kunt ze echter indirect uit de omgeving opnemen of uit een dier dat een bepaalde plant heeft gegeten.

Twee soorten van elk

Vitaminen worden verdeeld in twee categorieën: in water oplosbaar – dat wil zeggen dat het lichaam datgene wat het niet absorbeert – en vet oplosbaar is waar de resterende hoeveelheden in de lever en het vetweefsel als reserve worden opgeslagen. De in water oplosbare vitaminen zijn de acht B-vitaminen (B-1, B-2, B-3, B-5, B-6, B-7, B-9 en B-12) en vitamine C. De in vet oplosbare vitaminen zijn A, D, E en K.

Er zijn veel mineralen, maar bepaalde mineralen zijn noodzakelijk voor een optimale gezondheid. Mineralen worden opgesplitst in twee groepen: major en trace. Grote mineralen zijn niet noodzakelijkerwijs belangrijker dan sporen, maar het betekent wel dat er grotere hoeveelheden in je lichaam aanwezig zijn. Bij Perfect Health kun je voedingssupplementen bestellen als je niet aan de noodzakelijke hoeveelheden komt. 

De belangrijkste voedselbronnen

Federale richtlijnen suggereren minimale dagelijkse hoeveelheden voor vitaminen en belangrijke mineralen. Nochtans, tenzij u uw opname voor specifieke degenen wegens een deficiëntie of andere medische reden moet verhogen, kan het volgen van zo vele aantallen verwarrend zijn.

De beste aanpak om ervoor te zorgen dat u een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen krijgt, en in de juiste hoeveelheden, is om een breed en gezond dieet te volgen. Hierbij ligt de nadruk op fruit en groenten, volle granen, bonen en peulvruchten, vetarme eiwitten en zuivelproducten. Het goede nieuws is dat veel gewone voedingsmiddelen meerdere mineralen en vitaminen bevatten, dus het is gemakkelijk om te voldoen aan uw dagelijkse behoeften uit de dagelijkse maaltijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *