hardlopen
Sport

Beginnen met hardlopen: wat heb je allemaal nodig?

Ben jij het type dat het liefst lekker in de buitenlucht sport, in plaats van in zo’n muffe, zweterige sportschool? Maar is een teamsport niet per se jouw ding of wil je gewoon vooral zelf kunnen bepalen wanneer je gaat sporten? Dan is hardlopen waarschijnlijk echt een sport voor jou. Je hoeft nergens naartoe: je workout begint bij wijze van spreken al bij de voordeur. Ideaal! Maar je hebt natuurlijk wel enkele zaken nodig om van het hardlopen een succes te maken. We zetten de belangrijkste op een rijtje!

Goede hardloopschoenen

Hardlopen is een hartstikke goedkope sport. Je kunt het gewoon zelf doen en hoeft dus geen contributie te betalen. En als je wél bij een atletiekvereniging gaat, kost je dit alsnog zeker niet de kop. Maar iets waar je in elk geval niet op mag bezuinigen is je paar hardloopschoenen. Je schoenen bepalen namelijk voor een groot gedeelte het gemak en plezier waarmee je loopt.

Ga je voor goedkope, maar kwaliteitsarme schoenen, met slechte zolen? Dan zul je al gauw last krijgen van je knieën, enkels en/of rug, waardoor het plezier je gauw zal vergaan en de schoenen ergens in een hoek belanden. Wil je dus écht serieus beginnen met hardlopen? Laat je dan bij een sportzaak adviseren over goede, dempende hardloopschoenen.

Een activity tracker

Verder wil je natuurlijk je eigen voortgang kunnen bijhouden. Want het wordt pas echt leuk wanneer je merkt dat je na enkele weken of maanden vooruitgang boekt. Daarvoor kun je een activity tracker gebruiken. Deze houdt allerlei statistieken voor je bij, die je vaak ook nog eens gemakkelijk kunt exporteren naar je telefoon of computer. Er zijn ook apps voor op je smartphone die hetzelfde pretenderen te doen, maar deze zijn toch vaak minder geavanceerd en minder nauwkeurig. Wil je het serieus aanpakken, dan is een goede activity tracker dus een must!

Een helder en realistisch doel

Onder de essentiële benodigdheden vallen niet alleen materiële zaken. Sterker nog: de intrinsieke motivatie om er wat van te maken is nog het allerbelangrijkst. Ga je telkens ‘zomaar’ een stukje lopen, dan is de lol er waarschijnlijk gauw af. Maar doe je met het het doel een bepaald aantal kilo’s te verliezen, merkbaar een betere conditie te krijgen of heb je zelfs een tastbaar doel als het uiteindelijk lopen van een halve marathon? Dan is het een stuk gemakkelijker om jezelf iedere keer weer te motiveren om de schoenen aan te trekken en de kou (of in de zomer de warmte) in te gaan. Bedenk voor jezelf dus goed waarom je precies wilt gaan hardlopen.

Om dit doel te bereiken doe je er ook verstandig aan om een trainingsschema op te stellen. Hoe vaak per week wil je gaan lopen en op welke dagen en tijden? Zet dit voor jezelf op papier en gebruik het als stok achter de deur. Vrijblijvend hardlopen leidt er al gauw toe dat andere dingen tóch belangrijker blijken en dus voorrang krijgen. Als je daartoe in de mogelijkheid bent is het verstandig om ‘s ochtends te gaan lopen. Naast dat je er energie van krijgt, waar je de rest van de dag profijt van hebt, voorkom je hiermee bovendien dat je je schema door onvoorziene zaken gedurende de dag alsnog op de schop moet gooien.

Muziek!

Vraag tien hardlopers of zij tijdens het hardlopen muziek luisteren en negen zullen je vraag met “ja” beantwoorden. Hoe je het ook wendt of keert, hardlopen is een eenzame sport, die kan gaan vervelen als je minutenlang langs dezelfde verlaten weg loopt. Maar een opzwepend muziekje trekt je er doorheen! Een iPod of smartphone met muziek mag dan ook niet ontbreken tijdens het hardlopen. Mocht je onverhoopt iets overkomen onderweg, dan is het sowieso prettig om een telefoon bij je te hebben, om hulp in te roepen.